מנהל שהוא מנהיג מצליח בעמלו החינוכי רק אם הוא משכיל לאתר את הכלים הנכונים והחכמים כדי להעצים את העובדים – המורים. העצמת המורים מהווה היעד העיקרי בעבודתו של המנהל.
קיימים שפע של רעיונות ערכיים, חברתיים, חינוכיים ומעשיים כדי להצליח בהעצמה. כלי חשוב ועקרוני הגורם למוטיבציה מעולה של המורים הוא "העידוד".
העידוד משפר מאוד את הרצון, הכישורים, החלומות והיצירתיות כדי לאתר כלים ורעיונות מדהימים, להצליח להתגבר על כל בעיה וקושי ולמצוא את הדרכים היעילות והיצירתיות לכל פסגה.
המורה – ההופך למנהיג יצליח בעמלו החינוכי אם גם הוא משתמש יותר ויותר בדרכי עידוד כדי למצות יכולתו של כל ילד.
בזמנו שאלתי מנהל בשנתו הראשונה כיצד הצליח להרקיע שחקים בהישגי התלמידים? מה היה הקוד המנצח בו הוא השתמש כדי להעפיל מ- 19% זכאות לבגרות לכדי כ- 70% במהלך שנה אחת.
הבהיר לי המנהל – הקוד המנצח הוא "חוויות של הצלחה." ילד ירצה, ישאף, לנוע כלפי מעלה, להאיץ, להפעיל מוח יצירתי, רצון עז ואומץ לב כדי להצליח רק אם הוא יחוש שהוא מצליחן! שציוניו חיוביים ודרכו סלולה כלפי מעלה להצליח עוד ועוד. חוויות של הצלחה גורמות "לעידוד" נפשי, גופני ושכלי. תחושת ההצלחה, האמירה האישית של ילד או מבוגר לעצמו – אני מצליחן אני יכול להצליח, גורמים לו לרצות לנסות ולהתאמץ. חובה עלינו כל הזמן למצוא כלים, רעיונות איכותיים, כדי לעודד כל מורה וכל ילד כדי שכולם ינועו כלפי מעלה ויגיעו לרמה גבוהה של הצלחה. "העידוד" מילת מפתח המשפיעה על כל נימי נפשנו ומחדירה בנו את האמונה בעצמנו, ביכולתנו, בכישורנו שלנו – כדי לטפס במעלה ההר ולהגיע לראש הפסגה.
סטודנטים מצוינים הלומדים חינוך נתבקשו לציין רעיונות בהם ראוי שמנהל ישתמש כדי לעודד מורים.
מה כתבו הסטודנטים?
• להרבות במחמאות.
• כל הזמן – מבט מחייך, המשדר – אני מרוצה ממך.
• פתקים אישיים בתא האישי של המורה המבהיר שביעות רצון מעבודתו.
• בכל פתיחה של ישיבת מורים, הרצאה, ערב עם הורים, הצגת סוף שנה וכו', לפתוח בשבח למורים בכללותם, ובשבח גדול למורים שעסקו ועמלו בתרומת הערב.
• לציין לשבח דברים שקורים אצל מורה מסוים בעלון ביה"ס למשל ובכלל.
• לומר כל הזמן אני יודעת שאתה תצליח.
• כשמורה פונה אליי בכל עניין, לשבת איתו ולהעיר על דבריו "מצוין", "נהדר".
• לחזור כל הזמן על החזון המשותף – מה דעתכם? לפעול ביחד! כך מעודדים את המורים שהם בעלי חשיבות.
• היחס הוא 1:5. 5 הערות חיוביות על כל הערה שלילית, וגם בהערה שלילית להשתמש במילים: שיפור, קידום.
• כל הזמן לשבת ולפרגן, במסדרון, בשיעור, בהפסקה, בחדר המורים, בטלפון הבית, במכתב הוקרה.
• זה לא נורא אם נכשלים – זו דרך להצלחה.
• עידוד הוא קטליזטור לחיזוק המוטיבציה. ביסוס הדימוי העצמי, פיתוח אומץ לנסות ולהתמודד.
• העידוד מגביר את הביטחון.
• העידוד חייב להיות מבוסס בעיקרו על אנשים מדברים ונותנים...
• התפוקות אפשריות באמצעות עידוד אנשים.
• חובה להקדיש זמן לטיפוח מוטיבציה, לתקשורת בין אנשים.
• העידוד נותן הרגשה שאני יכול... שיש לי כוח... מעודד למאמץ ומחזק את הרצון לתרום.
• מי לא נותן מילות עידוד? הקנאים.
• לא לשפוט את האדם עצמו, אלא את הדרך שבה תיפקד. האדם = מצוין. הדרך = ניתן לתקן.
• הערות שליליות עושות ההיפך, אינן מובילות לשיפור! הערה חיוביות משפרת, מקדמת, מעודדת, מבטיחה מצב של שמחה, סיפוק ושיפור בעבודה ובחיים.
• לעשות כל חודש "עין טובה", כל אחד צל של מישהו לחודש, בסוף החודש בסבב, כל אחד יצטרך להגיד לצלו דברים טובים.
• פעילויות מגוונות שמבליטות את הכישרונות של כל אחד.
• מצטיין השבוע.
• מקבל על עצמו אחריות.
• נקודת אור באדם.
• להרבות אהבה.
• לדבר באופן אישי ולא כללי.
• לחשוב חיובי.
• לחשוב תמיד על הכישרונות של האדם.
• להתרגל לומר דברים חיוביים. יפה על כל תשובה ורעיון.
• לקרוא בשמות חיבה.
• להאמין בכל אחד.
• לעודד גם בתחומים לא לימודיים, ספורט, חברה, לבוש.
• להקשיב לדעות אחרות.
• לעודד ויכוחים ומחלוקות.
• למצוא הטוב שבכל אדם.
• לראות בכישלון משהו בונה.
• העידוד – הוא הדלק לעשייה והמנוע לעושיה.
• לטפח כל אחד בתחום שהוא חזק בו – בכל אחד יש משהו טוב.
• לעודד לא רק את ההישגים, גם את הדרך, התהליך.
• לעודד בזמנים קשים.
• לתת תחושה והרגשה שאנו מאמינים בו.
• לא להציג רק הקשיים והמכשולים.
• להתמקד בעיקר בדברים – בתחומים הטובים.
• להעיר הערות שליליות, אך בדרך חכמה, יעילה ומספקת רעיונות לתיקון.
• חשיבות שיחות אישיות, דיאלוג.
• להקשיב לדעת השני, להיות רגיש לדברים.
• לא להיות קמצן במחמאות.
• לבנות אמון.
• לחזק את האמון של מורה או הילד בעצמו.
הסטודנטים נתבקשו לציין מילים, משפטים בהם ישתמשו כדי לעודד, מעולה
• נהדר
• אין כמוך
• תמיד נראית מצוין.
• אצלך זה תמיד מאורגן ומסודר.
• אני אוהבת לשמוע את דעתך.
• הדברים שאתה מעלה כאן – נפלאים.
• איזו מדהימה את!
• איזה כייף לדבר איתך, דבריך תמיד מלמדים אותי המון.
• עבודה מצוינת.
• אני גאה בך.
• אני חייבת להתייעץ איתך, בואי נחשוב ביחד.
• עליך אפשר לסמוך.
• ידעתי שתצליח.
• כתב היד יפה מאוד.
• כל העוסקים בצורכי ציבור באמונה, הקב"ה ישלם שכרם.
• אין עליך בעולם.
• אני אוהבת אותך.
• יש לנו כאן מורה שעושה עבודה נהדרת, משהו פנטסטי.
• הנכם צוות חושב.
• הגעתם להישגים נפלאים.
• הפכתם המוסד – לאיכותי ומצליח.
• צוות מורים בעל מוטיבציה – מגיע לשחקים.
• יישר כוחכם על ההשקעה.
• הנכם צוות חושב ויוזם.
• האדם המרכיב העיקרי להצלחה.
• הנכם מצליחים בגלל שיטוט העידוד והמחמאות.
• לעודד לכל "מהלך" ההשקעה.
• לעודד בשעה קשה.
• לעודד בשעה של התלבטות.
• לטפח תקשורת בין המורים.
• כל הכבוד.
• עבודה טובה.
• תשובה מדויקת.
• אתה מצליח לחדש כל פעם.
• לימדת אותי המון.
• אתה יצרתי.
• מקסים.
• כייף לראות את החיוך שלך כל בוקר.
• אתה מצליח לשמח אותי.
• איזה לב זהב יש לך.
• ההתנהגות שלך משפיעה לטובה על כל הסובבים אותך.
• היופי הפנימי שלך מקרין החוצה.
• הדמיון שלך ללא גבולות.
• איזו השקעה, וואו!
• הרגישות שלך מוסיפה המון לקבוצה.
• אני מרגישה שאפשר לסמוך עלייך.
• "אין בית מדרש ללא חידוש", ואתה חידשת לנו עכשיו.
• אתה נותן המון תשומת לב לסובבים אותך.
• אתה יצרתי.
• אני גאה בך.
• אני מאמינה בך.
• איזה יופי.
• כולם יכולים ללמוד מך.
• אתה טוב בהמון תחומים.
• אתה מסוגל.
• אני לומדת ממך.
• אני אוהבת אתכם.
• אני יודעת שאתה תצליח.
• אתה ממש מקצוען.
• חשיבה מעולה.
• מקסים
• איזה מתוקים.
• איזה דמיון מפותח.
• התקדמת יפה.
• אין עליך.
• יישר כוח.
• טוב מאוד.
• יצא לך ממש טוב.
• המשך כך.
• אפשר לסמוך עליך.
• אתה מתייחס מאוד יפה לחברים.
• שאלה טובה.
• הסיפור שכתבת מאוד יפה.
• איזו השקעה.
• כשאתה בשטח אני רגוע.
• אתה תלמיד מצטיין.
• אתה בדרך הנכונה.
• אם תמשיך כל תגיע רחוק.
• אפשר ללמוד ממך.
• אין כמוך.
• אשריך.
• אני גאה בך.
- תואר ראשון ושני במדעי הטבע-ביולוגיה
- תואר שלישי בחינוך במנהיגות
משרות במשרד החינוך:
- 3 שנים מפקח על מדעי הטבע
- 12 שנים מפקח כולל
- 10 שנים מפקח מחוזי
בכל תחום פיתח מנהלים כמנהיגים, אשר הגיעו להישגים הטובים בארץ באזורם
ב6 שנים האחרונות מרכז את הקורס המכשיר מנהלים בבר אילן, וכמובן מלמד חינוך ומנהיגות באוניברסיטה ובעוד 3 מכללות.